16dec2015

Het gros van de snackbars, sportkantines en kroegen blijven alcohol verkopen aan minderjarigen. Supermarkten en slijterijen scoren hoger in het nalevingspercentage aldus het onderzoek van de Universiteit van Twente en Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP.


De onderzoekers lieten jongeren van 15 tot 17 jaar oud 5.886 aankooppogingen doen tussen 2013 en 2015. Gemiddeld was bijna 70 procent van deze pogingen succesvol. Het aantal malen dat alcohol werd meegegeven steeg in de drie onderzochte jaren licht.

Supermarkten bleken in gemiddeld 51,2 procent van de gevallen de wet correct na te leven door om identificatie te vragen en de alcohol niet te verstrekken. Voor slijterijen was dit cijfer 41,8 procent. De horeca (22,2 procent), cafetaria's (15,4 procent) en barvrijwilligers in sportkantines (15,2 procent) scoren het slechtst.

Toch meegeven

Er waren onderlinge verschillen tussen de supermarkten. Kassamedewerkers van Lidl, Albert Heijn en Plus bleken de wet het vaakst na te leven. EMTE en Aldi-personeel scoren minder goed.

Avondwinkels en supermarkten die geen onderdeel uitmaken van een keten deden het nog slechter.

Vergewisplicht

Handmatige controle van het identiteitsbewijs blijkt geen garantie te zijn dat de drank niet wordt meegegeven. De cijfers laten zien dat alcohol vaak toch wordt meegegeven als de klant te jong blijkt.

Uit het onderzoek bleek verder dat alcoholverstrekkers in middelgrote en grote gemeenten gemiddeld de wet slechter naleven dan hun collega's in kleine gemeenten. Er werden aankooppogingen gedaan in 133 gemeenten.